Fler än någonsin vänder sig till nätet när de ska köpa en tjänst eller produkt. Enligt E-barometern 2017 Q2, ett samarbete mellan PostNord, HUI Research och Svensk Digital Handel, fortsätter E-handelsbranschen att växa exponentiellt. Allra mest är det kläder och skor som köps men även skönhetsartiklar, böcker/media och hemelektronik är starka branscher på nätet.
Digital tillväxt kan vara nyckeln till framgång
Att handeln på nätet växer mer för varje år är solklart och allt fler branscher börjar röra sig mot att få en större närvaro på internet. Så gott som alla företag kan på något sätt förbättra årsresultatet genom att fokusera på den marknad som finns på internet. Det finns flera sätt att göra detta på, bland annat genom att börja arbeta med SEO.
SEO står för Search Engine Optimisation. På svenska brukar det vanligtvis kallas för sökmotoroptimering. När någon söker på en fras eller ett ord som passar in hos de tjänster eller produkter som du erbjuder vill du naturligtvis att just din hemsida ska visas så högt upp som möjligt. Det är just detta sökmotoroptimering handlar om, att få den egna hemsidan att hamna högre bland sökresultaten hos sökmotorer som Google. Det är dock ett komplicerat område där flera saker ska stämma för att du ska kunna nå bästa möjliga resultat.
SEO optimering enkelt förklarat
Det finns i princip fyra olika områden att ha koll på när det kommer till sökmotoroptimeringen. Dessa är:
- On-page – hemsidans innehåll och design
- Teknisk optimering – Att hemsidan är snabb, kodningen strukturerad rätt och så vidare
- Content – Att hemsidan innehåller relevant, säljande och optimerad information
- Off-page – Länkar in till hemsidan från diversifierade plattformar
För att sökmotoroptimeringen ska bli så lyckad som möjligt gäller det att alla dessa delar hanteras på något sätt. Hemsidans design och innehåll påverkar till exempel konverteringsgraden, det vill säga hur många besökare som i slutändan köper något. Det gör även content-delen, ju bättre texter på sidan desto bättre.
Den tekniska optimeringen och off-page delen är precis lika viktiga. Om hemsidan inte är optimerad på rätt sätt kommer detta att påverka hur högt du hamnar bland sökresultaten. Det gäller även länkningarna. Ju fler hemsidor med hög trovärdighet som länkar in till just din hemsida, desto mer seriös verkar den.
Anledningen till att du behöver jobba med alla dessa saker är för att sökmotorns algoritm tar hänsyn till detta när den bestämmer hur sökresultatet ska se ut. Eftersom Google och även de andra företagen som tillhandahåller sökmotortjänsten ändrar sin algoritm med jämna mellanrum måste du ha koll på vad som gäller just nu.
När allt är sagt och gjort är syftet med sökmotoroptimering att företaget ska omsätta mer och bli lönsammare. Med tanke på att fler och fler företag får upp ögonen för den enorma potential som finns på internet så finns det ingen tid att förlora. Ta kontakt med en SEO byrå redan idag och börja optimera er hemsida direkt!